اُمو-به لکه‌ها آری بگویید

یادگیری تجربی چیست؟

یادگیری تجربی یکی از مهمترین بخش‌های رشد کودک محسوب می‌شود که در روند یادگیری او و تجربه‌ محیط اطرافش نیز بسیار تاثیرگذار است. اما به راستی یادگیری تجربی چیست و چه مواردی زیرمجموعه آن می‌شود؟

یادگیری تجربی چیست؟

یادگیری تجربی چیست؟


یادگیری تجربی را می‌توان در یک کلام اینطور تعریف کرد: زمانی‌که کودکان و حتی بزرگترها، می‌توانند از طریق کشف، تجربه، خلاقیت و هرآنچه آن‌ها را به تعامل با دنیای اطرافشان مربوط کند، چیزهای تازه‌ای یاد بگیرند. این نوع از یادگیری، قاعده و قانون خاصی ندارد و به همین دلیل، محدودیت به خصوصی هم شامل حالش نمی‌شود. یکی دیگر از نکات مهم یادگیری تجربی برای کودکان این است که راهنمایی مختصری از طرف بزرگترها برایشان کافی است و لازم نیست که مدام بالای سرشان باشید و هدایتشان کنید. به این صورت، کودک خودش به شکلی کاملا طبیعی، روند یادگیری را طی می‌کند.

یادگیری تجربی از طریق فعالیت‌هایی مثل: بازی در فضای باز، تقویت قدرت تخیل، تقویت خلاقیت در کارهای هنری، موزیک و رقص، کشف طبیعت و محیط اطراف کودک برایش فراهم می‌شود. به همین سادگی! فقط کافی است به او اجازه دهید تا در فضایی تازه بازی کند!

اینکه کودک به تنهایی و مستقل از دیگران دنیای اطرافش را تجربه کند، به او کمک می‌کند تا توانایی تفکر و چاره‌جویی در او تقویت شود. چنین شرایطی موجب می‌شود تا اعتماد به نفس کودک بیشتر شده و در عین حال، رابطه‌ احساسی قوی‌تری بین او و والدینش شکل بگیرد، چراکه درست است که کودک مستقل از دیگران قدم در راه تجربه دنیای اطرافش گذاشته است، اما حمایت پدر و مادر در این مسیر پر فراز و نشیب، همیشه نگهبان او بوده و هست.

اما یادگیری تجربی چه زمانی رخ می‌دهد؟ این نوع از یادگیری، محدود به کلاس‌های درس نیست و هر کودکی، در هر شرایطی می‌تواند از آن بهره‌مند شود؛ چه زمانی که در زمین بازی مشغول بالا و پایین پریدن است، چه در خانه و چه در تعطیلات آخر هفته! اما امروزه، بیشتر کودکان از نعمت بازی در فضای باز محروم هستند و دیگر امکان آن را ندارند که مثل دوران کودکی پدر و مادرهایشان، در کوچه و باغ با همسن و سال‌هایشان بازی کنند؛ دلیلش هم مشخص است: زندگی فشرده‌ی شهری، خانه‌های آپارتمانی و بدتر از همه، بازی‌های کامپیوتری و انواع اسباب‌بازی‌های الکترونیکی و در نهایت اینترنت و شبکه‌های اجتماعی! همه این‌ها یک طرف، نگرانی پدر و مادرها نسبت به امنیت و سلامت فرزندانشان در خارج از محیط خانه هم یک طرف؛ چراکه محیط‌های بازی امن بیرون از خانه، آنقدرها که باید و شاید، از استانداردهای معمول پیروی نمی‌‍کنند و این باعث افزایش نگرانی خانواده‌ها می‌شود.

اما آنچه مهم است این است که خود ما، بزرگترین مانع یادگیری تجربی هستیم! ما اینجاییم تا یاد بگیریم که می‌توان با وجود تمام محدودیت‌ها و نگرانی‌های معمول هم، راه را برای یادگیری تجربی کودک‌مان، هموار کنیم و با دستان خودشان، از آن‌ها انسان‌های قوی‎‌تر و موفق‌تری بسازیم.

نظرات
پیغام بگذارید