معرفی انواع شوینده های لباس

معرفی انواع شوینده های لباس

وقتی یک لباس تمیز و خوشبو را می‌پوشید، حس خوشایندی را تجربه می‌کنید، ضمن حس خوب، اعتماد به نفس‌تان هم در جمع بیشتر می‌شود. طبیعتا افراد تمیز، خوشبو و مرتب در اجتماع بیشتر می‌درخشند و آدم‌های بیشتری تمایل دارند به آن‌ها نزدیک شوند. حالا که به اهمیت فوق‌العاده تمیزی و مرتبی و نقش آن در موفقیت اجتماعی پی بردید، لازم است بدانید انواع شوینده‌های لباس نقش پررنگی در کیفیت تمیزی و مرتب بودن لباس شما دارند. پارچه‌ها، جنس‌های متفاوتی دارند بنابراین برای شستشوی باکیفیت باید در انتخاب شوینده آن توجه کنید. در ادامه این مقاله قصد داریم درباره اینکه انواع شوینده‌های لباس چیست، بهترین مواد شوینده برای ماشین لباسشویی چیست؟ مزایا و معایب هرکدام و اینکه پودر ماشین لباسشویی بهتر است یا مایع لباسشویی اطلاعاتی در اختیارتان قرار دهیم.

انواع شوینده‌ لباسشویی و کاربرد آن‌ها

قطعا می‌دانید که نمی‌توانید از همه شوینده‌های لباس برای شستشوی همه پارچه‌ها استفاده کنید. پارچه های لباس الیاف مختلفی دارند و شناسایی نوع الیاف در انتخاب شوینده مناسب، بسیار مهم است. چون در از بین بردن کثیفی و لکه‌ها و حفظ کیفیت الیاف پارچه لباس نقش موثری دارند. به طورکلی شوینده‌ها این قابلیت را دارند که لکه‌ها و کثیفی‌ها را از روی لباس پاک کنند اما چون از مواد شیمیایی ساخته شده‌اند، با پوست سازگار نیستند، بنابراین بهتر است از برخورد کردن شوینده‌های لباسشویی با پوست خودداری کنید. انواع شوینده‌های لباس به پودر لباسشویی دستی، پودر ماشین لباسشویی، مایع لباسشویی و قرص ماشین لباسشویی، نرم کننده لباس و لکه‌بر لباس تقسیم می‌شوند که در ادامه به هر کدام اشاره خواهیم کرد.

پودر لباسشویی دستی

پودرهای لباسشویی دستی مناسب برای شستشو با دست تولید شده‌اند و از آسیب پوستی و آلرژی جلوگیری می‌کنند. این نوع پودرها خیلی سریع با آب ترکیب  می‌شوند و کف می‌کنند بنابراین باکیفیت و سرعت بیشتری لباس‌ها را می‌شویند. مهم‌ترین ویژگی های پودرهای لباسشویی دستی، قابلیت کف کردن آن‌ها است. مواد شوینده پودرهای لباسشویی دستی دارای  سدیم کربنات هستند و باعث کف کردن سریع مواد شوینده در دمای پایین می‌شوند. این شوینده‌های لباس، قابلیت لکه بری و درخشندگی لباس‌ها را دارند و موجب حفظ کیفیت الیاف لباس می‌شوند. پودر لباسشویی دستی برای شستن فرش، ملحفه‌های سنگین و قالیچه به کار می‌روند و می‌توانید برای این موارد استفاده کنید.

پودر ماشین لباسشویی

پودر ماشین لباسشویی

پودر ماشین لباسشویی مخصوص شستشوی لباس با دستگاه ماشین لباسشویی ساخته شده است. مواد اولیه در پودرهای ماشین لباسشویی خاصیت پاک کنندگی قوی‌تری دارند و حاوی مواد با قابلیت سفیدکنندگی بیشتری نیز هستند و لکه‌های لباس‌ها را به راحتی از بین می برند. ساختار این شوینده‌ها به گونه‌ای است که به الیاف و رنگ لباس آسیبی نمی‌زند. برای شستشوی لباس‌های سفید و رنگی، پودرهای ماشین لباسشویی متفاوتی وجود دارد که در ادامه به انواع پودر ماشین لباسشویی می‌پردازیم.

لباس‌های رنگی

برای شستن لباس‌های رنگی باید از پودرهای مخصوص و مناسب شستشوی لباس‌های رنگی استفاده کنید چون این شوینده‌ها از رنگ پریدگی لباس‌های رنگی جلوگیری می‌کنند و مانع از رنگ دادن لباس‌ها به یکدیگر می‌شوند.

لباس‌های سفید

پودرهای لباسشویی مخصوص لباس‌های سفید، ویژگی‌های خاصی برای شستشوی لباس‌های سفید دارند. این شوینده‌ها حاوی قوی‌ترین تمیزکننده‌ها هستند و موجب حفظ سفیدی رنگ لباس و الیاف آن می‌شوند بنابراین به  عمر لباس‌ها اضافه می‌کنند.

کودکان و نوزادان

پودر ماشین لباسشویی کودکان و نوزادان حاوی مواد بدون آنزیم است و برای پوست حساس و لطیف کودکان و بیماران مبتلا به آلرژی پوستی طراحی شده است. پودرهای مخصوص لباس کودکان بدون بو است و خاصیت ضدعفونی‌کنندگی دارد بنابراین باکتری‌های لباس نوزاد و کودکان را به راحتی از بین می برد.

مایع لباسشویی

مایع لباسشویی از پرکاربردترین انواع شوینده لباس است که در انواع سفید‌شوی، مشکین‌شوی و رنگین شوی به بازار عرضه شده‌اند. مایع های لباسشویی تنوع بیشتری دارند و در ساخت آن از مواد شیمیایی کمتری استفاده شده است. مایع‌های لباسشویی قابلیت نفوذ بیشتری در الیاف پارچه لباس را دارند. از طرف دیگری راحت‌تر از پودرهای لباسشویی در آب سرد حل می‌شوند. برای از بین بردن لکه‌های چربی و روغنی مایع لباسشویی کاربردی بهتری دارد. مایع‌های شوینده بهترین انتخاب برای شستشوی پارچه‌های لطیف‌تر هستند چون به بافت پارچه‌های لطیف آسیب وارد نمی‌کنند.

شوینده مایع ماشین لباسشویی

سفیدشوی

مایع لباسشویی سفیدشوی مخصوص شستشوی لباس‌های سفید است. مایع لباسشویی لباس سفید از الیاف البسه سفید در برابر آسیب محافظت می‌کند و موجب درخشندگی و تازگی لباس‌ها، پرده و ملحفه‌ها می‌شود.

رنگین‌شوی

مایع لباسشویی رنگین شوی برای لباس‌های رنگی به کار می‌رود. مواد اولیه مایع لباسشویی رنگی مخصوص البسه رنگی است و موجب حفظ الیاف لباس‌های رنگی می‌شود و دوام طولانی مدت لباس را تضمین می کند.

مشکین‌شوی

مایع لباسشویی مشکین شوی مخصوص لباس‌های تیره و مشکی طراحی شده است و از بور شدن و تغییر رنگ مشکی لباس جلوگیری می‌کند. مشکین شوی با حفظ تیرگی رنگ لباس، موجب تازگی و کیفیت مطلوب لباس‌های تیره در طولانی مدت می‌شود.

مایع لباسشویی کودک

از آنجا که پوست کودکان و نوزادان حساسیت بیشتری دارند بنابراین مایع لباسشویی کودک باید مناسب با حساسیت و لطافت پوست کودک تولید شود. فرمولاسیون مایع لباسشویی کودک با مایع‌های شوینده لباس تفاوت دارد. ترکیبات مایع لباسشویی کودک از مواد ضدحساسیت استفاده شده است تا پوست کودک از آسیب‌های پوستی و آلرژی در امان باشد.

لکه بر لباس

لکه برهای لباس از مواد اولیه قدرتمندی برای پاک کردن لکه ساخته شده‌اند. لکه برها به بافت لباس به راحتی نفوذ می‌کنند و قدرت جذب بالایی دارند از لکه‌برها می‌توانید برای از بین بردن لکه‌ها از  روی لباس‌های نخی، کتان، حوله استفاده کنید. بهترین لکه‌برها سخت‌ترین لکه‌ها شامل لکه قهوه، لکه چربی، لکه خون، لکه رژ لب، لکه شکلات و غیره را به راحتی پاک می‌کنند.

قرص‌های لباسشویی

قرص‌های لباسشویی از انواع شوینده لباس محسوب می‌شوند که قدرت پاک کنندگی زیادی دارند. این قرص‌های شوینده حتی برای از بین بردن سریع و راحت لکه‌های لباس نیز قابل استفاده هستند و بعد از برخورد با آب به سرعت تجزیه می‌شوند. مزیت عالی قرص‌های شوینده لباس اینکه از نفوذ رسوب در ماشین لباسشویی جلوگیری می‌کنند بنابراین مانع از خرابی ماشین لباسشویی می‌شوند. همچنین مواد شیمیایی مضری ندارند و به راحتی بازیافت می‌شوند اما به علت گران بودن به صرفه نیستند. نکته مهم دیگر اینکه مصرف قرص های لباسشویی براساس تعداد لباس‌ها مشخص می شود بنابراین در هر بار شستشو، مقدار مصرف دقیقا براساس نیاز است.

قرص‌های لباسشویی
قرص‌های لباسشویی

پودر لباسشویی بهتر است یا مایع لباسشویی

پودرلباسشویی و مایع‌های لباسشویی ویژگی‌های متفاوتی دارند و می‌توانید متناسب با شرایط از هر کدام استفاده کنید. به طور کلی پودرهای لباسشویی از آنزیم‌های بسیار قوی ساخته شده‌اند و خاصیت سفیدکنندگی بیشتری دارند و این قابلیت را دارند که سخت‌ترین لکه‌ها را هم پاک ‌کنند ولی در برخی موارد با آب سرد خوب ترکیب نمی‌شوند و لکه‌های پودر روی لباس باقی می‌ماند در حالی که مایع های لباسشویی برای پاک کردن لکه‌های چربی و روغن گزینه مطلوب و راحتی هستند و در دمای پایین آب هم قدرت پاک کنندگی قوی دارند. در نتیجه شستشوی لباس با مایع لباسشویی نیاز به مصرف آب زیاد ندارید و به این روش در مصرف آب صرفه جویی می‌شود. مایع های لباسشویی بهترین شوینده برای لباس های حساس و الیاف لطیف مثل ابریشم است. بنابراین به طور کلی مایع لباسشویی انتخاب مناسب تری برای شستشوی روزانه هستند.

نکات طلایی در خرید شوینده لباس مناسب

برای انتخاب بهترین شوینده لباس توصیه می‌کنیم به موارد زیر توجه کنید:

  1. قبل از خرید شوینده لباس به نوع ماشین لباسشویی توجه کنید. حتما شوینده‌ای متناسب با ماشین لباسشویی خود خریداری کنید. مثلا برای ماشین‌های لباسشویی نیمه اتوماتیک درب از بالا می توانید از پودر لباسشویی دستی نیز استفاده کنید.
  2. شوینده‌ای ضد حساسیت را انتخاب کنید. بعضی شوینده‌های لباسشویی حاوی مواد حساسیت زاست بنابراین دقت کنید که از خرید شوینده حاوی اسانس و عطر اجتناب کنید.
  3. رنگ پارچه و نوع لباس را در نظر بگیرید. برای لباس‌های حساس و ظریف حتما از شوینده های حاوی مواد ملایم استفاده کنید. همچنین در انتخاب شوینده لباس، رنگ لباس را هم مد نظر قرار دهید.
  4. به حجم و اندازه شوینده لباس دقت کنید. برای انتخاب حجم مواد شوینده، تعداد دفعات شستشوی لباس‌ها را در نظر بگیرید و بعد انتخاب کنید.

 

کدام شوینده لباس را انتخاب کنیم؟

در این مطلب با انواع شوینده های لباس، مزایا و معایب شوینده‌ها و کاربردهای مختلف آن آشنا شدید امیدواریم با مطالعه این مطلب بتوانید بهترین شوینده لباس را انتخاب کنید و از کیفیت و تمیزی لباس‌های تان لذت ببرید.

 

 

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *